Unesta energiaa – opi paremmaksi nukkujaksi verkkovalmennuksen tavoite on antaa Sinulle perustietoa unesta sekä konkreettisia vinkkejä unettomuuden korjaamiseksi. Opit tunnistamaan omaan huonon nukkumisen oireet ja niiden takana piilevät syyt. Saat helppoja toteuttamiskelpoisia vinkkejä arkeesi unen määrän ja laadun parantamiseksi. Valmennuksen yksiselitteinen tavoite on opettaa sinut paremmaksi nukkujaksi.
 
Lähtökohtana unesta energiaa – opi paremmaksi nukkujaksi verkkovalmennuksen sisällölle ovat olleet yleiset tiedossa olevat unettomuuden oireet: nukahtamisen vaikeus, useat yön aikaiset heräämiset, liian aikainen herääminen ja unen virkistämättömyys sekä näiden oireiden korjaamiseen tiedossa olevat menetelmät.
 
Verkkovalmennuksen ohjelma jakautuu kuuteen selkokieliseen jaksoon. Saat heti tilauksen yhteydessä kaikki materiaalit käyttöösi. Lisäksi saat oppimista tukevan työkirjan.

Jaksotus


Unesta energiaa – opi paremmaksi nukkujaksi verkkovalmennuksen ensimmäisessä jaksossa käyn läpi keinoja hyvän ja riittävän unen määrän sekä laadun arvioimiseen. Opit arvioimaan omaa nukkumistasi! Käymme läpi myös unettomuusoireita sekä unettomuuden malleja. Konkreettisena ensimmäisenä uutena taitona johdattelen Sinut uniärsykkeiden hallintamenetelmän käyttäjäksi.
 
Valmennuksen toisessa jaksossa käyn läpi yleistä ja sivistävää tietoa uneen liittyen. Miksi nukumme? Mikä ohjaa nukkumistamme? Näihin kysymyksiin saat vastauksen. Jakson sisällöistä etenkin uni-valverytmin periaate on syytä rekisteröidä ja tiedostaa! Hyvä uni ja lepo rakentuvat pitkälti tähän rytmiin. Saat myös toisen hyvän ja konkreettisen vinkin oman unen ja levon parantamiseksi: vuoteessaoloajan rajoittamisen (mitä tämä onkaan – selviää tässä jaksossa).
 
Valmennuksen kolmannella jaksolla käydään kunnolla kiinni yhden yön rakenteeseen. Millaisista vaiheista yön unijakso koostuu? Kuuluuko heräily unen vaiheisiin? Miten ikääntyminen vaikuttaa unen rakenteeseen? Mitä on riittävä uni? Nyt siis rakennetaan tietopankkia siitä, millaisista vaiheista yksi yö ja lepojakso koostuvat, mitkä ovat unen vaiheet selviää konkreettisesti ja selkokielellä.
 
Valmennuksen neljännessä jaksossa saat 21 vinkkiä paremman nukkumisen aikaansaamiseksi. Huomaat myös, kuinka pienilläkin asioilla on vaikutusta unen laatuun ja määrään!
 
Valmennuksen viidennessä jaksossa takerrutaan unta häiritsevien ajatusten hallintaan kognitiivisiin menetelmiin, paremmaksi nukkujaksi opitaan mielen- ja ajatustenhallinnan keinoin. Jakson alkuun saat ymmärrystä siitä, mitä aivoissamme tapahtuu nukahtamisen hetkellä ja miksi pienetkin murheet kasvavat öisin.
 
Lisäksi opit tunnistamaan mieltäsi kuormittavat ajatukset ja saat helposti käyttöön otettavia keinoja näihin vaikeisiin hetkiin. Käymme siis läpi erilaisia vaihtoehtoja unta häiritsevien tai ajankohtaisten ajatusten kontrollointiin, saat myös keinoja, miten voit vaikuttaa ajatukselliseen ylivireyteen.

Valmennuksen kuudennessa ja viimeisessä jaksossa kerrataan koko valmennus!

Suoritettuasi maksun saat sähköpostiisi linkin, josta pääset luomaan salasanan tilillesi. Tämän jälkeen voit kirjautua ja pääset verkkovalmennuksen sisältöön.
Valmennus on käytössä 6kk ostamisen jälkeen.

Unesta energiaa – opi paremmaksi nukkujaksi ohjelma ja kestot jaksoittain

Jakso 1: Saanko tarpeeksi unta (kesto noin 22 min).

Saanko tarpeeksi unta?
Unettomuusoireet.
Kärsinkö unettomuudesta? Unettomuuden mallit.
Unen laadun ja määrän arviointi.
Paremmaksi nukkujaksi: Uniärsykkeiden hallintamenetelmä.

Jakso 2: Unen perusteet (kesto noin 17 min).

Nämä asiat on hyvä tietää unesta: Miksi nukumme?
Mikä ohjaa nukkumistamme?
Uni-valverytmi.
Paremmaksi nukkujaksi: Vuoteessaolojan rajoittaminen.

Jakso 3: Yhden yön rakenne (kesto noin 23 min).

Unen vaiheet.
Unen rakenne ja ikään liittyvät muutokset.
Mitä on riittävä tai normaali uni?
Paremmaksi nukkujaksi: Hyvän unen perusedellytykset.

Jakso 4: Arjen korjausopas parempaan nukkumiseen (kesto noin 27 min).

21 vinkkiä paremmaksi nukkujaksi!

Jakso 5: Unta häiritsevät ajatukset (kesto noin 22 min).

Miksi pienetkin murheet kasvavat öisin?
Unta häiritsevät ajatukset: millaiset ajatukset Sinua häiritsevät?

  • ylivireän mielen rauhoittaminen
  • ajankohtaisiin asioihin liittyvät ajatukset
  • uneen ja unettomuuteen liittyvät ajatukset

Jakso 6: Paremmaksi nukkujaksi (kesto noin 7 min).

Yhteenveto koko valmennuskokonaisuudesta ja ajatuksia unettomuudesta.